Een klassieke Gazelle met een moderne touch!

Een aanvraag voor de ombouw van een paar decennia oude Gazelle krijgen we niet vaak. Des te interessanter vinden wij! Het leek Daan en Maarten wel wat om de fiets die ze restaureerden, te voorzien van elektrische trapondersteuning. Benieuwd hoe dat in zijn werk ging? Maarten vertelt ons meer over hun bijzondere project.
 
Hij vertelt: “We kregen de fiets van een kennis. Er was niet veel meer van over na al die jaren. We hebben helaas het exacte bouwjaar niet meer kunnen achterhalen, maar na wat onderzoek op de site van Gazelle vermoeden we dat de fiets ongeveer veertig jaar oud is.”
 
“We bedachten het plan om de fiets te restaureren. Daarbij vonden we het ook leuk om de fiets elektrisch te maken, bij zo’n fiets zie je dat namelijk bijna nooit! De keuze voor een voorwielmotor was snel gemaakt; het moest namelijk zo onopvallend mogelijk en het achterwiel hadden we al voorzien van een Sturmey-Archer naaf met versnellingen” vervolgt Maarten.
 
Het restauratieproces
Daan en Maarten gingen in de avonduren aan de slag met hun restauratieplannen én met een Power-Bike ombouwset: “Je loopt bij de restauratie van zo’n oude fiets tegen van alles aan. Alles zat vastgeroest en we hebben veel nieuwe onderdelen gebruikt. De voorwielmotor hebben we in de andere velg laten spaken. Deze velg is namelijk breder en dat past beter bij de originele look die we wilden behouden. Een smid heeft voor ons de voorvork breder gemaakt zodat de motor ertussen past. Tevens heeft hij de accu passend gemaakt op onze originele bagagedrager. Het liefste wilden we de kabels in het frame wegwerken, maar dat paste helaas niet.”
 
 Maarten heeft ook nog een anekdote over het restaureren: “Tijdens onze zoektochten op internetfora liepen we tegen een soort ongeschreven eindregel aan: nooit een frame kaalschuren en opnieuw spuiten. Daarom hebben we het frame bijgespoten met Hammerite, de originele bestickering zo veel mogelijk geprobeerd te sparen en het geheel gepolijst. Het eindresultaat mag er zeker zijn!”.
 
Geen museumobject
Wie dacht dat zo’n oldtimer alleen voor plezierritjes gebruikt wordt heeft het mis. “Daan gaat er elke dag mee naar school. Dat is zo’n vijftien kilometer heen en terug, maar hij doet het fluitend! De motor is lekker stil en na zo’n duizend kilometer bevalt de fiets nog uitstekend” sluit Maarten af.

 

          Reacties (0)

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties