Op een omgebouwde fiets moet je het leren

Deze keer spreken we met Power-Bike dealer Mark Pauwels van Veeleco in het Belgische Baal. Behalve het werk in zijn eigen fietsenwinkel, geeft hij ook les aan de opleiding fietshersteller voor volwassenen. Op beide plekken werkt hij met de e-bike ombouwsets.
 
“Een jaar of zes geleden ben ik begonnen als zelfstandige fietshersteller. Na ongeveer een jaar kwam daar ook het ombouwen van fietsen tot elektrische fietsen bij. Tegenwoordig verkoop ik ook nieuwe fietsen, waardoor het is uitgegroeid tot een kleine fietsenwinkel” vertelt Pauwels. 
 
Groeiende populariteit
Hij vervolgt: “Ik verwachtte dat het ombouwen van fietsen door de jaren heen zou afnemen. Het tegenovergestelde bleek echter waar; dit jaar verkocht ik meer ombouwsets dan ooit. De meeste mensen komen hier omdat ze de positieve ervaringen van anderen hebben gehoord. Vervolgens is lagere prijs voor veel mensen toch doorslaggevend om voor een ombouwset te kiezen, vooral omdat ze vaak nog een hele goede fiets bezitten. Het is zonde om die weg te doen.
 
Ik voorzie veel verschillende fietsen van ombouwsets. Driewielers en bakfietsen zijn geen probleem, maar standaard fietsen zijn hier hoofdzaak. De meeste projecten voorzie ik van een voorwielmotor. Voorwielmotoren hebben hier in België nog een beetje een negatief imago. Zeer onterecht vind ik. Elke vorm van aandrijving heeft z’n eigen voor- en nadelen, maar er is er geen één die er met kop en schouders bovenuit steekt. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.”
 
Veel ervaring met ombouwsets
Behalve voor het ombouwen van fietsen voor klanten, gebruikt Pauwels de ombouwsets ook als lesmateriaal: “Bij de opleiding zijn de sets heel handig voor de uitleg. Alle onderdelen en technieken van een elektrische fiets komen namelijk aan bod.”
 
Doordat Pauwels al jarenlang werkt met ombouwsets en al met meerdere aanbieders heeft samengewerkt, heeft hij veel ervaring opgedaan en kent hij de verschillen tussen de fabrikanten goed. “De samenwerking met de eerste aanbieder liep vrij stroef. Daarnaast sloot hun assortiment  niet goed aan bij mijn wensen. De producten van de tweede aanbieder waarmee ik heb gewerkt waren helaas vrij gevoelig voor problemen. Zo kwam ik uiteindelijk uit bij Power-Bike. Daarmee heb ik reeds enkele jaren een soepele samenwerking. Er wordt goed geluisterd naar mijn wensen en suggesties. Ook wordt er gezocht naar details voor de afwerking. Daardoor zien klanten amper verschil tussen een omgebouwde fiets of een duurdere elektrische fabrieksfiets” sluit hij af.

    03-11-2017 12:00     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Johan Willemsen -  14-11-2017

Wat gaaf zeg! is dit een Verrit bikes uit Ranst BE?