Danny Vermeulen bouwde zijn eigen comfortabele elektrische fiets

Een elektrische fiets is een uitstekend alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Dat dacht ook Danny Vermeulen. Hij bouwde anderhalf jaar geleden zijn comfortabele Giant Revive om naar een elektrische fiets met een ombouwset van Power-Bike. Een echt maatwerkproject, maar voor Vermeulen geen probleem.
 
Hij vertelt: “Ik heb een Giant Revive. Dat is een bijzondere fiets waar je heerlijk grote afstanden op kunt rijden. Aangezien ik geen auto ter beschikking had voor mijn woon-werkverkeer, leek een elektrische fiets mij een goede oplossing. Omdat ik nog een goede fiets had en een ombouwset een stuk goedkoper is dan een elektrische fabrieksfiets, besloot ik de fiets zelf om te bouwen. Het leek mij een leuke uitdaging. Zeker omdat ik dertien jaar rijwielhersteller ben geweest.”
 
Ondanks dat de fiets zeker geen doorsnee model is, lukte het Vermeulen vrij eenvoudig om de fiets elektrisch te maken. “Doordat mijn fiets zeker geen standaard fiets is, heb ik wat aanpassingen moeten doen die normaal niet hoeven bij zo´n ombouwset” zegt Vermeulen. “Dat is waarom ik bij Power-Bike uitkwam, veel ombouwsets zijn voor de standaard grote wielmaten. Mijn fiets heeft echter kleine twintig inch wielen. Voor de Power-Bike ombouwset is dit gelukkig geen probleem.
 
Ook heeft mijn fiets een hele korte bagagedrager, maar door de oude om te draaien heb ik het mooi passend gekregen. Daarnaast heb ik de draden door het frame gemaakt zodat deze niet in het zicht zitten.”
 
Vermeulen gebruikt de fiets veel: “Ik gebruik hem voor het woon-werkverkeer, recreatieve fietstochten, maar ook voor korte ritjes naar bijvoorbeeld de winkel. Soms fiets ik ritten van wel 100 kilometer per dag. Ik heb er dan ook zeker geen spijt van; het is zomers heerlijk toeren!
 
Vanwege de goede ervaring heb ik ook een ombouwset voor de Gazelle van mijn vrouw gekocht. Zij heeft een standaard model fiets. De ombouw daarvan was helemaal eenvoudig. Nu toeren we samen als dat kan!”

    06-07-2017 12:19     Reacties ( 7 )
Reacties (7)
 Marieca Cals -  20-10-2020

Ik heb ook een revive en zou die ook graag ombouwen tot een elektrische fiets. Is er iemand die dat voor mij kan opknappen. Mijn emailadres. marieca..cals@gmail.com

 Markus -  09-08-2020

Hallo beste mensen ik heb nu ook een mooie fiets weten te bemachtigen alleen de originele wielen zet een wel bij wie kan mij helpen met de orginele uren weer klaar te maken want ik kan niks vinden op het internet wordt het achterwiel en locaties het met het Met het tandwiel hé het tandwiel steken wat uit wat op lijkt dat het afgeknipt is het kan zijn voor de versnelling of iets anders ik weet het niet zou je dan contact met me opnemen dan kunnen we misschien wat foto’s uitwisselen Mijn mail adres is djmarkus-deman@hotmail.com misschien dat ik verder daarmee kom Neem graag contact met mij op

 p wagtho -  02-07-2019

Beste Danny ik heb gelezen dat je een fox voorvork heb gemonteerd in jou Revive, wij hebben voor mijn vrouw ook een Revive gekocht waar een powerbike systeem op gebouwd is en wat ik zelf aangepast heb daar ik de battery opbouw niet mooi vond maar nu zou ik graag nog een andere voorvork willen monteren, nu geef je aan dat je een 1/8 balhoofd buis moet hebben maar als ik daar op zoek dan worden er vaak andere maten opgegeven zou je me daar iets verder in kunnen helpen ? indien mogelijk mijn telefoonnr is 0653253264

 Danny Vermeulen -  09-10-2018

Even voor de mensen die ook een andere voorvork erin willen zoals bv die in mijn Revive dit is een fox voorvork deze heb ik 2ehands gekocht deze vork heeft een 1/8 balhoofd buis en ingekort voor montage en de dropout pads uit gevijld tot de asmaat van de motor,voordeel is dat de fiets wat meer achter over leunt .en wel even wennen omdat de as niet recht boven de balhoofdbuis staat maar wel meer comfort ,deze vork is regelbaar met lucht en olie demping en terugveer(rebound)

 Danny vermeulen -  11-03-2018

Wat het kost hangt af welke ombouw je kiest. en je moet een beetje creatief zijn voor een revive zeker voor de drager achter deze is nogal kort ik heb de bestaande drager aangepast omgedraaid verleng bussen me lange bouten erin een inkeep gemaakt voor het slot van de accu ..maar best kans dat je met een andere accu met drager weer anders moet werken beter is het om een aluminium plaat te kopen en deze op maat maken deze vast bouten op het frame achter en daar de drager op monteren met afstand bussen opdat de drager wat hoger staat..ook de rotatie sensor moest andere kant links dus en de crank smaller geslepen ik heb een plaatje gemaakt voor de sensor en twee ondiepe gaatjes in de bracket pot geboord en daar draad in getapt om het plaatje vast te schroeven met rotatie sensor.draad door frame.het hangt helemaal af wat je in huis heb met materiaal hoe handig je bent ..ik heb zelf de naaf met motor ingespaakt ik zelf de spaken op maat gemaakt en gesneden.maar je kan dit ook laten doen ik den dat je met een 50 tot 80 euro extra nodig heb voor de creatieve aanpassingen en de rest van de ombouw kit vind je op de site ik heb de motor voorin met remschijf maar je kan kiezen voor een rollerbrake rem of meschien v-brake ..

 Renate -  08-08-2017

Ook ik heb een Rivive, wat een fantastische oplossing wat kost zoiets

 Jeroen -  11-07-2017

Gaaf! zelf heb ik 3 jaar terug een ligfiets omgebouwd ook naar volle tevredenheid. Gr. J Bakker